MZ 3. – 4. ročník Mgr. Šefánia Gánovská

Východiská pre tvorbu Plánu práce MZ na školský  rok  2024/2025

 

Plán práce MZ v školskom roku 2024/2025 vychádza z dokumentu MŠVVaŠ SR „Sprievodca školským rokom 2024/2025“, Štátneho vzdelávacieho programu, Dodatku č.8 k ŠVP, zo Školského vzdelávacieho programu, z Inovovaného školského vzdelávacieho programu, Metodických pokynov na hodnotenie žiakov, z Metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov so špecifickými potrebami, Plánu aktivít školy na školský rok 2024/2025, Tematických výchovno-vzdelávacích plánov pre jednotlivé predmety v 3. a 4. ročníkoch a z Plánov aktivít na podporu čitateľskej, finančnej, matematickej, digitálnej a prírodovednej  gramotnosti.

 

Návrhy a opatrenia na šk. r. 2024/2025

 

V rámci výchovno-vzdelávacieho procesu pre učiteľa:

 

Pri dennom projektovaní edukačných jednotiek budeme vychádzať v každom vyučovacom predmete z Tematických výchovno-vzdelávacích plánov, ktoré sú  vypracované v súlade so ŠkVP i s  Dodatkom č.8 k štátnemu vzdelávaciemu programu schválenému Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.

 

V školskom  roku 2024/2025  je naďalej  potrebné:

  • venovať osobitnú starostlivosť žiakom so ŠVVP a  žiakom so slabým prospechom;
  • denne realizovať „ranné kruhy“ či „povíkendové ranné stretnutia“ s cieľom vytvárania harmonického triedneho spoločenstva, dodržiavania určitých pravidiel a rozvoja komunikačných zručností;
  • v spolupráci s asistentmi učiteľa z rómskej komunity vhodne  motivovať žiakov k  zodpovednému správaniu;
  • uplatňovať nové formy a metódy vo vyučovaní – tvorba myšlienkových máp, projektové vyučovanie, hra ako motivačná a didaktická metóda, tvorivé zážitkové metódy, riadenú a voľnú diskusiu, riešenie problémových úloh atď.;
  • pravidelne sledovať zmeny v správaní žiakov;
  • edukačné problémy riešiť bezodkladne v súčinnosti s vedením školy, so školskou psychologičkou, špeciálnou a sociálnou školskou pedagogičkou a  rodičmi;
  • venovať zvýšenú pozornosť zlepšovaniu telesnej zdatnosti žiakov;
  • mapovať a venovať pozornosť nadaným deťom;
  • nadaných, talentovaných i ostatných žiakov zapájať do súťaží s rôznym zameraním;
  • využívať slovné hodnotenie priebežne počas edukácie i v predmetoch klasifikovaných známkou.

 

So zameraním na vyučovacie predmety – SJL a MAT:

 

SLOVENSKÝJAZYK

 

 Zložka: ČÍTANIE  A JAZYKOVÁ ZLOŽKA  

 

  • viac čítať napr. mimo čítankové texty – robiť si z nich záznamy (čitateľský denník);
  • rozvíjať čitateľské zručnosti žiakov a schopnosti vnímať, prežívať, chápať
  • a hodnotiť literárny text;
  • zvyšovať úroveň čítania s porozumením a zlepšovať schopnosť reprodukcie
  • prečítaného textu;
  • klásť dôraz na rozvíjanie jazykového prejavu, schopnosti argumentovať;
  • rozvíjať techniky čítania a  správnej intonácie;
  • navštíviť mestskú knižnicu v najbližšom okolí;
  • zapájať žiakov do recitačných súťaží a súťaží v čitateľských gramotnostiach;
  • formovať kladný vzťah žiakov ku knihe a literatúre;
  • pestovať vzťah k ľudovej slovesnosti;
  • vykonávaním analýzy chýb v diktátoch,  upevňovať pravopisné zručnosti žiakov a  eliminovať ich pravopisné nedostatky;
  • vo vyučovaní pravidelne zaraďovať „jazykové okienka“ – pravopisné rozcvičky;
  • venovať zvýšenú pozornosť pravopisu vo všetkých predmetoch;
  • osvojiť si a prehĺbiť spisovné vyjadrovanie;
  • zlepšovať písomný prejav žiakov (dodržiavať správne tvary písmen) vhodnou motiváciou;
  • uplatňovať individuálny prístup, rešpektovať rozdiely v úrovni písania jednotlivých

            žiakov v jednotlivých ročníkoch;

  • venovať pri písaní pozornosť žiakom ľavákom;

 

Zložka: SLOH

  • viesť žiakov k tvorivému písaniu;
  • využívať metódu písania denníkov;
  • aktívne si rozširovať slovnú zásobu (hádanky, kvízy, jazykolamy);
  • o zlepšenie rečového a jazykového prejavu žiakov dbať  nielen na hodinách

slovenského jazyka, ale aj vo všetkých vyučovacích predmetoch;

  • pri práci s textom využívať dramatizáciu, inscenačné metódy a zážitkové učenie.
  • rozvíjať komunikačné zručnosti žiakov.

 

Matematika:

 

  • úzko spolupracovať s učiteľmi MAT na 2. stupni ZŠ s cieľom eliminovať problémy a nedostatky žiakov v predmete s prechodom na 2. stupeň;
  • pri matematických operáciách – sčítanie a odčítanie  – používať jednotný dohodnutý postup;
  • pri matematických zápisoch dbať na jeho úhľadnosť a správnosť – podpisovanie čísel pod seba);
  • maximálnu pozornosť venovať integrovaným žiakom;
  • dbať na osvojenie základných vedomostí a zručností z oblasti aritmetiky, algebry a geometrie;
  • venovať dostatočnú pozornosť jednotlivým matematickým operáciám;
  • násobiť a deliť pomocou zautomatizovaného spoja /násobenie a delenie spamäti/;
  • upevniť algoritmus písomného sčítania a odčítania s prechodom i bez prechodu cez základ 10;
  • pravidelne realizovať matematické rozcvičky;
  • vedieť  využiť poznatky získané riešením slovných úloh  žiakov aj v bežnej praxi (nákupy,  merania,…);
  • na všetkých vyučovacích hodinách pestovať a podporovať samostatnosť a tvorivosť pri riešení úloh a matematických problémov;
  • viesť žiakov k čo najlogickejšiemu a najjednoduchšiemu riešeniu hlavne pri slovných úlohách;
  • realizovať aktivity na podporu a zvýšenie finančnej gramotnosti žiakov;
  • upevňovať správne návyky pri rysovaní (používanie pravítka, ceruzky, kružidla).

 

VÝCHOVNÉ PREDMETY:

  • podporovať a rozvíjať u žiakov empatické i asertívne správanie;
  • pozorne vnímať spolužiakov a ich názory;
  • podporovať u žiakov toleranciu, vzájomnú pomoc;
  • nebáť sa vyjadriť vlastný názor, zdôvodniť ho;
  • rozvíjať schopnosť vzájomne spolupracovať v skupinách;
  • zamerať sa na kritické hodnotenie iných, ale aj seba samého – sebahodnotenie;
  • stanoviť presné pravidlá v triede, na vyučovacích hodinách, pri hrách a súťažiach;
  • využívať rôzne hudobné činnosti – inštrumentálna hra, spev, aktívne počúvanie;
  • rešpektovať a rozvíjať individuálne  umelecké schopnosti a záujmy žiakov;
  • cez hudobné činnosti žiakov kultúrne, esteticky i duchovne rozvíjať; 
  • rozvíjať u žiakov estetické cítenie a vnímanie farieb;
  • počas výtvarných činností podporovať kreativitu žiakov so zameraním na rozvoj ich fantázie;
  • na hodinách VYV striedať rôzne výtvarné techniky;
  • nadaných žiakov zapájať do rôznych výtvarných súťaží.
  •  

Hlavné a všeobecné úlohy a ciele MZ

           Aj v tomto školskom roku bude Plán práce MZ 3. –  4. ročník naďalej zameraný predovšetkým na výchovno-vzdelávací proces, na žiaka, na učiteľa, na obsah vzdelávania a jeho najefektívnejšie sprístupnenie  cez učiteľa žiakovi tak, aby obaja dosiahli čo najlepšie výsledky.  Hlavné ciele a úlohy činnosti MZ vychádzajú zo základnej filozofie školy

– z rešpektovania jej poslania a vízie, jej dlhodobého plánu a aktuálnych potrieb:

  1. Umožniť žiakom prežívať radosť z učenia a pocit úspešnosti.
  2. Počas školského roka pracovať podľa vlastných motivačných plánov triedy, aby žiaci mali radosť z učenia sa.
  3. Vytvárať v triede podmienky na tvorivú atmosféru, ktorá podporuje pocit bezpečia a motivuje k učeniu.
  4. Rešpektovať individualitu každého žiaka.
  5. Vedieť riadiť procesy aktívneho učenia sa žiakov.
  6. Prepájať učenie so životom, rozvíjať všetky kľúčové kompetencie žiakov (spôsobilosť žiaka preukázať vedomosti, zručnosti, schopnosti v praktickej činnosti).

Špecifické ciele:

  1. Plniť úlohy z Plánu práce školy, Plánu aktivít školy, Plánu práce MZ, plánov koordinátorov školy.
  2. Pri hodnotení postupovať podľa metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov a vedieť využívať metódy pozitívneho hodnotenia žiakov.
  3. Na zvyšovanie úrovne výchovno-vzdelávacieho procesu využívať inovatívne formy a metódy práce vo vyučovaní získané z dostupnej literatúry, časopisov, internetu a vzájomnou výmenou poznatkov medzi členmi MZ z webinárov a pod…
  4. Vedieť rozvíjať vlastné učiteľské kompetencie.

Všeobecné ciele a úlohy zamerané na žiakov so ŠVVP: 

           

  • venovať zvýšenú pozornosť integrovaným žiakom, žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia, aktívne spolupracovať so zákonnými zástupcami a podporným tímom školy, taktiež s CŠPPaP a CPPPaP – prípadné vzniknuté problémy riešiť bezodkladne;
  • monitorovať správanie žiakov, pravidelne spolupracovať so zákonným zástupcom, odborným tímom… ;
  • využívať rôznorodé metódy, formy a primerané diagnostické nástroje evalvácie detí a žiakov pri posudzovaní ich napredovania, pri prevencii ich zlyhávania, pri identifikácii špecifikovania ich učenia sa.

 

Všeobecné ciele a úlohy zamerané na výchovné problémy a ich riešenie:

  • spoluprácu s rodinou klásť na popredné miesto, aby sa dostavili kladné edukačné výsledky a zlepšilo sa správanie žiakov;
  • viesť žiakov k poznaniu školského poriadku;
  • stanoviť si presné pravidlá v triede a dodržiavať ich počas vyučovacích hodín a prestávok;
  • priebežne hodnotiť sociálnu atmosféru v triedach;
  • pozitívne pôsobiť na žiakov a tým zlepšiť disciplínu a správanie sa žiakov;
  • vytvárať vhodné podmienky edukácie v príjemnom pracovnom prostredí a priateľskej klíme;
  • sledovať a aktívne ochraňovať deti pred nežiaducimi javmi ako sú záškoláctvo, agresívne prejavy, násilie, šikanovanie, fyzické alebo psychické týranie, delikvencia, zneužívanie návykových látok, sexuálne obťažovanie a pod.
  • konflikty sa snažiť riešiť čo najrýchlejšie – hneď po udalosti, príp. na triednických hodinách;
  • problémové správanie riešiť osobným pohovorom s dieťaťom, triednymi učiteľmi, vedením školy, výchovnou poradkyňou, školskou psychologičkou a špeciálnou pedagogičkou, rodičmi;
  • spoluprácu s rodinou klásť na popredné miesto, aby sa dostavili kladné edukačné výsledky;
  • holisticky riešiť problémy v spojitosti so žiakmi a edukáciou –  vzájomná informovanosť, analyzovanie problémov.