MZ 3. – 4. ročník Mgr. Šefánia Gánovská
Východiská pre tvorbu Plánu práce MZ na školský rok 2024/2025
Plán práce MZ v školskom roku 2024/2025 vychádza z dokumentu MŠVVaŠ SR „Sprievodca školským rokom 2024/2025“, Štátneho vzdelávacieho programu, Dodatku č.8 k ŠVP, zo Školského vzdelávacieho programu, z Inovovaného školského vzdelávacieho programu, Metodických pokynov na hodnotenie žiakov, z Metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov so špecifickými potrebami, Plánu aktivít školy na školský rok 2024/2025, Tematických výchovno-vzdelávacích plánov pre jednotlivé predmety v 3. a 4. ročníkoch a z Plánov aktivít na podporu čitateľskej, finančnej, matematickej, digitálnej a prírodovednej gramotnosti.
Návrhy a opatrenia na šk. r. 2024/2025
V rámci výchovno-vzdelávacieho procesu pre učiteľa:
Pri dennom projektovaní edukačných jednotiek budeme vychádzať v každom vyučovacom predmete z Tematických výchovno-vzdelávacích plánov, ktoré sú vypracované v súlade so ŠkVP i s Dodatkom č.8 k štátnemu vzdelávaciemu programu schválenému Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
V školskom roku 2024/2025 je naďalej potrebné:
- venovať osobitnú starostlivosť žiakom so ŠVVP a žiakom so slabým prospechom;
- denne realizovať „ranné kruhy“ či „povíkendové ranné stretnutia“ s cieľom vytvárania harmonického triedneho spoločenstva, dodržiavania určitých pravidiel a rozvoja komunikačných zručností;
- v spolupráci s asistentmi učiteľa z rómskej komunity vhodne motivovať žiakov k zodpovednému správaniu;
- uplatňovať nové formy a metódy vo vyučovaní – tvorba myšlienkových máp, projektové vyučovanie, hra ako motivačná a didaktická metóda, tvorivé zážitkové metódy, riadenú a voľnú diskusiu, riešenie problémových úloh atď.;
- pravidelne sledovať zmeny v správaní žiakov;
- edukačné problémy riešiť bezodkladne v súčinnosti s vedením školy, so školskou psychologičkou, špeciálnou a sociálnou školskou pedagogičkou a rodičmi;
- venovať zvýšenú pozornosť zlepšovaniu telesnej zdatnosti žiakov;
- mapovať a venovať pozornosť nadaným deťom;
- nadaných, talentovaných i ostatných žiakov zapájať do súťaží s rôznym zameraním;
- využívať slovné hodnotenie priebežne počas edukácie i v predmetoch klasifikovaných známkou.
So zameraním na vyučovacie predmety – SJL a MAT:
SLOVENSKÝJAZYK
Zložka: ČÍTANIE A JAZYKOVÁ ZLOŽKA
- viac čítať napr. mimo čítankové texty – robiť si z nich záznamy (čitateľský denník);
- rozvíjať čitateľské zručnosti žiakov a schopnosti vnímať, prežívať, chápať
- a hodnotiť literárny text;
- zvyšovať úroveň čítania s porozumením a zlepšovať schopnosť reprodukcie
- prečítaného textu;
- klásť dôraz na rozvíjanie jazykového prejavu, schopnosti argumentovať;
- rozvíjať techniky čítania a správnej intonácie;
- navštíviť mestskú knižnicu v najbližšom okolí;
- zapájať žiakov do recitačných súťaží a súťaží v čitateľských gramotnostiach;
- formovať kladný vzťah žiakov ku knihe a literatúre;
- pestovať vzťah k ľudovej slovesnosti;
- vykonávaním analýzy chýb v diktátoch, upevňovať pravopisné zručnosti žiakov a eliminovať ich pravopisné nedostatky;
- vo vyučovaní pravidelne zaraďovať „jazykové okienka“ – pravopisné rozcvičky;
- venovať zvýšenú pozornosť pravopisu vo všetkých predmetoch;
- osvojiť si a prehĺbiť spisovné vyjadrovanie;
- zlepšovať písomný prejav žiakov (dodržiavať správne tvary písmen) vhodnou motiváciou;
- uplatňovať individuálny prístup, rešpektovať rozdiely v úrovni písania jednotlivých
žiakov v jednotlivých ročníkoch;
- venovať pri písaní pozornosť žiakom ľavákom;
Zložka: SLOH
- viesť žiakov k tvorivému písaniu;
- využívať metódu písania denníkov;
- aktívne si rozširovať slovnú zásobu (hádanky, kvízy, jazykolamy);
- o zlepšenie rečového a jazykového prejavu žiakov dbať nielen na hodinách
slovenského jazyka, ale aj vo všetkých vyučovacích predmetoch;
- pri práci s textom využívať dramatizáciu, inscenačné metódy a zážitkové učenie.
- rozvíjať komunikačné zručnosti žiakov.
Matematika:
- úzko spolupracovať s učiteľmi MAT na 2. stupni ZŠ s cieľom eliminovať problémy a nedostatky žiakov v predmete s prechodom na 2. stupeň;
- pri matematických operáciách – sčítanie a odčítanie – používať jednotný dohodnutý postup;
- pri matematických zápisoch dbať na jeho úhľadnosť a správnosť – podpisovanie čísel pod seba);
- maximálnu pozornosť venovať integrovaným žiakom;
- dbať na osvojenie základných vedomostí a zručností z oblasti aritmetiky, algebry a geometrie;
- venovať dostatočnú pozornosť jednotlivým matematickým operáciám;
- násobiť a deliť pomocou zautomatizovaného spoja /násobenie a delenie spamäti/;
- upevniť algoritmus písomného sčítania a odčítania s prechodom i bez prechodu cez základ 10;
- pravidelne realizovať matematické rozcvičky;
- vedieť využiť poznatky získané riešením slovných úloh žiakov aj v bežnej praxi (nákupy, merania,…);
- na všetkých vyučovacích hodinách pestovať a podporovať samostatnosť a tvorivosť pri riešení úloh a matematických problémov;
- viesť žiakov k čo najlogickejšiemu a najjednoduchšiemu riešeniu hlavne pri slovných úlohách;
- realizovať aktivity na podporu a zvýšenie finančnej gramotnosti žiakov;
- upevňovať správne návyky pri rysovaní (používanie pravítka, ceruzky, kružidla).
VÝCHOVNÉ PREDMETY:
- podporovať a rozvíjať u žiakov empatické i asertívne správanie;
- pozorne vnímať spolužiakov a ich názory;
- podporovať u žiakov toleranciu, vzájomnú pomoc;
- nebáť sa vyjadriť vlastný názor, zdôvodniť ho;
- rozvíjať schopnosť vzájomne spolupracovať v skupinách;
- zamerať sa na kritické hodnotenie iných, ale aj seba samého – sebahodnotenie;
- stanoviť presné pravidlá v triede, na vyučovacích hodinách, pri hrách a súťažiach;
- využívať rôzne hudobné činnosti – inštrumentálna hra, spev, aktívne počúvanie;
- rešpektovať a rozvíjať individuálne umelecké schopnosti a záujmy žiakov;
- cez hudobné činnosti žiakov kultúrne, esteticky i duchovne rozvíjať;
- rozvíjať u žiakov estetické cítenie a vnímanie farieb;
- počas výtvarných činností podporovať kreativitu žiakov so zameraním na rozvoj ich fantázie;
- na hodinách VYV striedať rôzne výtvarné techniky;
- nadaných žiakov zapájať do rôznych výtvarných súťaží.
Hlavné a všeobecné úlohy a ciele MZ
Aj v tomto školskom roku bude Plán práce MZ 3. – 4. ročník naďalej zameraný predovšetkým na výchovno-vzdelávací proces, na žiaka, na učiteľa, na obsah vzdelávania a jeho najefektívnejšie sprístupnenie cez učiteľa žiakovi tak, aby obaja dosiahli čo najlepšie výsledky. Hlavné ciele a úlohy činnosti MZ vychádzajú zo základnej filozofie školy
– z rešpektovania jej poslania a vízie, jej dlhodobého plánu a aktuálnych potrieb:
- Umožniť žiakom prežívať radosť z učenia a pocit úspešnosti.
- Počas školského roka pracovať podľa vlastných motivačných plánov triedy, aby žiaci mali radosť z učenia sa.
- Vytvárať v triede podmienky na tvorivú atmosféru, ktorá podporuje pocit bezpečia a motivuje k učeniu.
- Rešpektovať individualitu každého žiaka.
- Vedieť riadiť procesy aktívneho učenia sa žiakov.
- Prepájať učenie so životom, rozvíjať všetky kľúčové kompetencie žiakov (spôsobilosť žiaka preukázať vedomosti, zručnosti, schopnosti v praktickej činnosti).
Špecifické ciele:
- Plniť úlohy z Plánu práce školy, Plánu aktivít školy, Plánu práce MZ, plánov koordinátorov školy.
- Pri hodnotení postupovať podľa metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov a vedieť využívať metódy pozitívneho hodnotenia žiakov.
- Na zvyšovanie úrovne výchovno-vzdelávacieho procesu využívať inovatívne formy a metódy práce vo vyučovaní získané z dostupnej literatúry, časopisov, internetu a vzájomnou výmenou poznatkov medzi členmi MZ z webinárov a pod…
- Vedieť rozvíjať vlastné učiteľské kompetencie.
Všeobecné ciele a úlohy zamerané na žiakov so ŠVVP:
- venovať zvýšenú pozornosť integrovaným žiakom, žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia, aktívne spolupracovať so zákonnými zástupcami a podporným tímom školy, taktiež s CŠPPaP a CPPPaP – prípadné vzniknuté problémy riešiť bezodkladne;
- monitorovať správanie žiakov, pravidelne spolupracovať so zákonným zástupcom, odborným tímom… ;
- využívať rôznorodé metódy, formy a primerané diagnostické nástroje evalvácie detí a žiakov pri posudzovaní ich napredovania, pri prevencii ich zlyhávania, pri identifikácii špecifikovania ich učenia sa.
Všeobecné ciele a úlohy zamerané na výchovné problémy a ich riešenie:
- spoluprácu s rodinou klásť na popredné miesto, aby sa dostavili kladné edukačné výsledky a zlepšilo sa správanie žiakov;
- viesť žiakov k poznaniu školského poriadku;
- stanoviť si presné pravidlá v triede a dodržiavať ich počas vyučovacích hodín a prestávok;
- priebežne hodnotiť sociálnu atmosféru v triedach;
- pozitívne pôsobiť na žiakov a tým zlepšiť disciplínu a správanie sa žiakov;
- vytvárať vhodné podmienky edukácie v príjemnom pracovnom prostredí a priateľskej klíme;
- sledovať a aktívne ochraňovať deti pred nežiaducimi javmi ako sú záškoláctvo, agresívne prejavy, násilie, šikanovanie, fyzické alebo psychické týranie, delikvencia, zneužívanie návykových látok, sexuálne obťažovanie a pod.
- konflikty sa snažiť riešiť čo najrýchlejšie – hneď po udalosti, príp. na triednických hodinách;
- problémové správanie riešiť osobným pohovorom s dieťaťom, triednymi učiteľmi, vedením školy, výchovnou poradkyňou, školskou psychologičkou a špeciálnou pedagogičkou, rodičmi;
- spoluprácu s rodinou klásť na popredné miesto, aby sa dostavili kladné edukačné výsledky;
- holisticky riešiť problémy v spojitosti so žiakmi a edukáciou – vzájomná informovanosť, analyzovanie problémov.