Koordinátor prevencie drogových závislostí a iných sociálno-patologických javov Mgr. Eva Ružbacká

 

Hlavné úlohy koordinátora drogovej prevencie a iných sociálno-patologických javov v školskom roku 2024/2025

Hlavné úlohy a činnosť koordinátora drogovej prevencie sú zamerané na oblasť multikultúrnej výchovy, výchovy v duchu humanizmu, súvisia so vzdelávaním v oblasti ľudských práv, práv dieťaťa, rovnosti muža a ženy, s predchádzaním všetkých foriem diskriminácie, xenofóbie, antisemitizmu, intolerancie a rasizmu, venujú sa problematike migrácie, prevencie obezity a zdravého životného štýlu.

Prevencia rizikového správania

  1. Pri realizácii preventívnych činností školy sa odporúča spolupráca centrami poradenstva a prevencie, ktorá by mala byť vnímaná ako integrálna súčasť školských aktivít.
  2. Podporovať zapájanie sa PZ a OZ a mládeže do akreditovaných vzdelávacích programov zameraných na prevenciu sociálno-patologických javov, protidrogovú prevenciu, prevenciu kriminality a odborných pracovísk poradenských a preventívnych služieb v regióne (kontakty na krajských koordinátorov prevencie kriminality)
  3. Vopred preveriť ponúkané aktivity a programy prevencie (v prípade potreby aj na cirkevnom odbore Ministerstva kultúry SR a občianskom združení Integra – Centrum prevencie v oblasti siekt, ktorá sa venuje prevencii v oblasti zhubných kultov a siekt a pôsobenia psychickej manipulácie, s cieľom zabrániť poskytovaniu alebo sprístupňovaniu informácií, ktoré by mohli viesť k rôznym formám intolerancie.
  4. Poskytnúť rodinám žiakov, u ktorých sa vyskytli prejavy rizikového správania, stali sa obeťami násilia, prejavujú samovražedné sklony (či už v škole alebo doma), príp. majú iný problém, kontakt na regionálne centrá poradenstva a prevencie.

Prevencia šikanovania a kyberšikanovania

  1. Monitorovať a odhaľovať negatívne javy v správaní žiakov a príznaky šikanovania využívaním rôznorodých diagnostických nástrojov; odhaľovať zdroje rizikového správania a sociálno-patologických javov a uplatňovať účinné prostriedky na ich elimináciu. Informovať bezodkladne zákonných zástupcov žiakov o výskyte problémového javu v správaní žiaka alebo zhoršenia jeho prospechu.
  2. Zvyšovať u žiakov povedomie o trestnoprávnej zodpovednosti pri prejavoch šikanovania či iného rizikového správania a u PZ a OZ ich povedomie o trestnoprávnej zodpovednosti v prípade jej neriešenia v súlade so smernicou.
  3. V súčinnosti so zariadeniami poradenstva a prevencie spolupracovať na programoch prevencie šikanovania a organizovať preventívne aktivity v danej oblasti pred detekovaním neželaného javu.
  4. Venovať zvýšenú pozornosť budovaniu pozitívnej klímy triedy, školy ako prevenciu šikanovania a iného rizikového správania sa žiakov venovať pozornosť celokolektívnym riešeniam.

 Prevencia obchodovania s ľuďmi

  1. Zvýšiť informovanosť a osvetu v školách v oblasti najčastejších prejavov obchodovania s deťmi: sexuálne vykorisťovanie, pracovné vykorisťovanie, nútené žobranie, nútené sobáše.
  2. Realizovať preventívne aktivity s vyškolenými OZ v zariadení poradenstva a prevencie v danej oblasti.
  3. Oboznamovať žiakov o linkách pomoci obetiam obchodovania s ľuďmi.

Prevencia sexuálneho zneužívania a vykorisťovania

  1. zvýšiť informovanosť a osvetu v školách v oblasti najčastejších prejavov obchodovania s deťmi: sexuálne vykorisťovanie, pracovné vykorisťovanie, nútené žobranie, nútené sobáše.
  2. zabezpečiť informovanosť o rizikách sexuálneho zneužívania a vykorisťovania detí, ako aj o rizikách detskej pornografie a obchodovania s deťmi veku primeraným spôsobom

Prevencia radikalizmu a extrémizmu

Realizovať prevenciu radikalizmu a extrémizmu vo výchovno-vzdelávacom procese.

Globálne vzdelávanie

Začlenenie globálneho vzdelávania na Slovensku vychádza zo Strednodobej stratégie rozvojovej spolupráce na roky 2019 – 2023, ako aj z Agendy 2030. Cieľom je zvyšovať povedomie žiakov o globálnych témach. Vedie k rozvoju kritického myslenia a k hlbšiemu porozumeniu oblastí a tém, ktoré sa týkajú celého sveta, prebúdza potrebu prispieť k väčšej spravodlivosti, rovnosti a ľudským právam pre všetkých. V globálnom vzdelávaní ide o pedagogický prístup, ktorý podporuje viaceré perspektívy a dekonštrukciu stereotypov a stavia na prístupe zameranom na študenta s cieľom podporiť kritické povedomie o globálnych výzvach a angažovanosť pre udržateľný životný štýl.

Zdravie a pohyb

  1. Zvyšovať atraktivitu telesnej a športovej výchovy prostredníctvom moderných metód výučby.
  2. Uplatňovať princípy aktívnej školy a zapojiť sa do pilotného projektu manažmentu kvality pohybových aktivít na školách tzv. Skóre Aktívnej školy.
  3. Podporovať vzdelávanie PZ v témach na podporu aktívneho životného štýlu a trvalo udržateľného správania.

Bezpečnosť a práva detí

  1. Podporiť informovanosť o ochrane a právach detí medzi osobami, ktoré majú pravidelný kontakt s deťmi v oblasti výchovy a vzdelávania, rozvíjať ich kompetenciu „konať v najlepšom záujme dieťaťa“.
  2. Explicitne garantovať zabránenie postihu žiaka, jeho zvýhodnenie alebo sankcionovanie z dôvodu uplatnenia si svojich práv prostredníctvom školského poriadku.
  3. Zvýšiť informovanosť a osvetu v škole v oblasti najčastejších prejavov obchodovania s deťmi: sexuálne vykorisťovanie, pracovné vykorisťovanie, nútené žobranie, nútené sobáše – realizovať aktivity, besedy, prednášky a iné.
  4. d. Podporovať povedomie o schopnostiach a prínose osôb so zdravotným postihnutím, podporovať uznávanie zručností, predností a schopností osôb so zdravotným postihnutím, ako aj ich prínosu pre pracovisko a trh práce.
  5. Upovedomiť žiakov, že na webovej stránke školy sú uverejnené odkazy na linky pomoci.

Zdravý životný štýl

  1. Taxatívne dodržiavať opatrenia pre prevenciu a zamedzenie šírenia legálnych a nelegálnych drog v školách uvedené v školskom poriadku. Navrhované opatrenia prediskutovať so žiakmi a zákonnými zástupcami žiakov školy v úvode školského roka a vždy podľa potreby.
  2. Prevenciu drogových závislostí, prevenciu rizikového správania žiakov realizovať ako integrálnu súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu pod gesciou CPPPaP.
  3. Zapájať žiakov do aktivít a programov, ktoré napomáhajú výchove k zdravému životnému štýlu a k ochrane fyzického, duševného a emočného zdravia.
  4. Umožniť deťom využívať športoviská v areáli školy aj pred alebo po vyučovaní a počas prestávok za účasti dozoru z radov OZ, PZ a asistentov učiteľa.
  5. Vedenie školy bude podporovať vzdelávania učiteľov v témach na podporu aktívneho životného štýlu a trvalo udržateľného správania.
  6. Podporovať žiakov v aktívnom transporte do a zo školy.