Predseda PK všeobecnovzdelávacích predmetov Mgr. Jarmila Kontrošová
Pedagogicko-organizačné východiská
Plán práce predmetovej komisie všeobecnovzdelávacích predmetov vychádza z:
- Plánu aktivít školy na školský rok 2024/2025;
- Sprievodcu školským rokom 2024/2025, v súlade s príslušnými odporúčaniami;
- Príslušných Štátnych vzdelávacích programov (ŠVP) a Školských vzdelávacích programov (ŠkVP);
- UO pre jednotlivé predmety podľa ŠkVP;
- Metodického usmernenia č. 7/2006-R z 28. marca 2006 k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach;
- Projektu Zelená škola podporujúceho zdravie a ochranu prírody;
- Správy predmetovej komisie učiteľov všeobecnovzdelávacích predmetov II. stupňa za školský rok 2023/2024;
- Vnútorného poriadku školy.
Hlavné úlohy na školský rok 2024/2025
- a) Všeobecné úlohy
Hlavné úlohy vychádzajú z plánu aktivít školy pre školský rok 2024/2025.
- Vo výchovno-vzdelávacom procese vychádzať z učebných osnov a učebných plánov, pričom uplatňovať tvorivý prístup vo vyučovaní.
- Vychovávať a vzdelávať v súlade s princípmi a cieľmi stanovenými školským zákonom s dôrazom na rozvíjanie mravných, kultúrnych a národných hodnôt, vlastenectva a občianskej zodpovednosti.
- Vytvárať podmienky na tvorivú atmosféru v triedach.
- Pedagogickým prístupom posilňovať humánne a priateľské vzťahy nielen medzi rovesníkmi, ale aj medzi staršími a mladšími žiakmi, rozvíjať prosociálne správanie žiakov s rešpektovaním ich individuálnych osobitostí potrieb a záujmov.
- Vhodne zahŕňať do vyučovacieho procesu poznatky o ľudských hodnotách, ktoré sú zahrnuté v medzinárodných dokumentoch Všeobecná deklarácia ľudských práv a Dohovor o právach dieťaťa a Národnej stratégie na ochranu detí pred násilím.
- Dodržiavať základné ľudské práva, oboznámiť žiakov s týmito právami ako aj s právami detí, monitorovať správanie detí, predchádzať a zamedziť akýmkoľvek formám prejavu rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu, diskriminácie a intolerancie – realizovať aktivity zamerané na multikultúrnu výchovu a výchovu proti predsudkom.
- V zmysle Dohovoru o právach dieťaťa zabezpečovať aktívnu ochranu detí pred sociálno-patologickými javmi, monitorovať zmeny v správaní detí a v prípade oprávneného podozrenia z týrania či ohrozovania mravného vývinu daný problém riešiť.
- Vytvoriť opatrenia na zamedzenie a eliminovanie šikanovania v školách, v prípade oprávneného podozrenia konzultovať a neodkladne riešiť.
- Spolupracovať s rodičmi, vytvárať v rámci humanizácie škôl vhodnú školskú klímu.
- Rozvíjať logické, kritické, abstraktné a priestorové myslenie žiakov a naopak rozvíjať hodnotenie žiakov.
- Používať stratégie, ktoré vytvárajú a rozvíjajú kľúčové kompetencie žiakov v súlade so ŠkVP.
- Individuálnym prístupom k jednotlivým žiakom sa snažiť o prekonávanie problémov, ktoré majú slabšie prospievajúci žiaci so zvládaním učiva.
- Rešpektovať výsledky psychologických a špeciálno-pedagogických vyšetrení žiakov (individuálne začlenení žiaci a žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami), a pracovať podľa odporúčaní psychológa a špeciálneho pedagóga.
- Monitorovať úroveň vzdelávacích výsledkov žiakov testami, vykonávať ich dôslednú analýzu a v prípade zistených nedostatkov prijímať opatrenia na ich odstránenie.
- Využívať viaceré formy spätnej väzby, najmä tzv. formatívne hodnotenie – vyzdvihnúť to, čo žiak dokázal, ukázať mu v čom a ako sa má ešte zlepšiť.
- Pri hodnotení a klasifikácii výkonu žiakov vychádzať z metodických pokynov pre hodnotenie a klasifikáciu žiakov ZŠ.
- Pri hodnotení písomných prác využívať jednotnú stupnicu hodnotenia:
Počet získaných bodov | Známka | ||
100 % | – | 90 % | 1 |
89 % | – | 75 % | 2 |
74 % | – | 50 % | 3 |
49 % | – | 30 % | 4 |
29 % | – | 0 % | 5 |
- Účelne využívať vo vyučovacom procese učebné pomôcky, multimediá na všetkých predmetoch podľa danej témy pre zvýšenie názornosti, efektívnosti práce učiteľa a žiaka v nadväznosti na preberané učivo.
- Vytvoriť priaznivé prostredie pri zavádzaní nových metód pri práci žiakov s IKT. Venovať pozornosť rozvíjaniu zručností žiakov v tejto oblasti.
- Zvýšenú pozornosť venovať ochrane detí a žiakov pri používaní internetu na hodinách informatiky, využívať stránky k bezpečnému používaniu internetu.
- Zvyšovať u žiakov povedomie o trestnoprávnej zodpovednosti pri prejavoch kyberšikany či iného rizikového správania prostredníctvom nástrojov mobilnej komunikácie a internetu.
- Čitateľskú, matematickú, prírodovednú a digitálnu gramotnosť rozvíjať prierezovo vo všetkých predmetoch.
- Explicitne zadefinovať hlavný cieľ čítania – čítanie s porozumením.
- Na II. stupni ZŠ je v školskom roku 2024/2025 ako povinne voliteľný predmet náboženská výchova v alternácii s etickou výchovou. Predmet nebude klasifikovaný známkou.
- Zapájať žiakov do rôznych súťaží v školskej i mimoškolskej činnosti.
- Dbať na správanie žiakov, viesť ich k dodržiavaniu školského i vnútorného poriadku a predchádzať konfliktom medzi žiakmi vhodnou motiváciou, individuálnym prístupom, doučovaním vo voľnom čase, využívaním medzipredmetových vzťahov a podobne.
- Včas a energicky riešiť školskú dochádzku v spolupráci so školským podporným tímom a rodičmi.
- Plnenie uvedených úloh je záväzné pre všetkých vyučujúcich, ktorí vyučujú na II. stupni a to v nadväznosti na predmety, ktoré vyučujú. Plnenie úloh bude sledované a vyhodnocované priebežne.