Koordinátor finančnej gramotnosti
Mgr. Marta Hudáčová
Plán práce koordinátora FIG bol vypracovaný v súlade s Národným štandardom finančnej gramotnosti 1.0 (od 1.9.2009), s Národným štandardom finančnej gramotnosti 1.1 platným od 1.9.2016 a aktualizovaným Národným štandardom finančnej gramotnosti 1.2 platným od 1.9.2017 skoncipovaný na základe Pedagogicko-organizačných pokynov na školský rok 2024/2025, Školského vzdelávacieho programu a plánu práce školy.
Plán aktivít
Primárne vzdelávanie
Nižšie sekundárne vzdelávanie
September
Vytvoriť nástenku zameranú na problematiku finančnej gramotnosti. Oboznámiť učiteľov s plánom koordinátora finančnej gramotnosti.
Zodp. : koordinátor Finančnej gramotnosti
Október
Učíme sa zaobchádzať s peniazmi?
V rámci vyučovacích predmetov implementovať interaktívne hry zamerané na finančnú gramotnosť na stránke www.zlatka.in/sk/, priebežne počas celého školského roka zvládnuť všetky aktivity.
Zodp. tr. učitelia a ostatní učitelia
Aktivita BINGO
Po realizácii aktivity učiteľ vedie diskusiu o vybraných slovách v tabuľke a o význame pojmov.
Zodpovední: učitelia SJL a Informatiky
November
Odkiaľ prišli peniaze?
https://www.youtube.com/watch?v=DEy8rGveJR8 rozprávka Permoníčkovia v krajine euríčok a centíkov
Prezentácia: https://www.youtube.com/watch?v=WucUHAhyc24
Nakresli, čo si si zapamätal, cestu vývoja peňazí
Zodp. učitelia Vlastivedy
Aktivita Tajnička
Po realizácii aktivity viesť diskusiu o význame jednotlivých pojmov v tajničke
Zodp. učitelia tr. učitelia
December
Výtvarná súťaž: Naplánuj si budúcnosť – práca snov
Výstup: plagát vo formáte A4
Zodp. tr. učitelia a ostatní učitelia
Január
Príbehy z Kremnice
Čítanie kapitoly PENIAZE a ZAROB
Diskutovanie o prečítanej problematike
Pribehy-z-Kremnice-vsetky-kapitoly.pdf
Zodp. tr. učitelia a ostatní učitelia
Falšovanie peňazí
Vysvetliť pojem korupčné správanie, neetické konanie, podvod.
Ako Anna a Alex dostali falšovateľov peňazí – príbeh:
rozpravka_falsovanie_penazi.pdf
Zodp. učitelia SJL, Etickej výchovy, Občianskej náuky a Sociálny pedagóg
Február
Celodenný kurz finančnej gramotnosti
Zodpovedný Koordinátor Finančnej gramotnosti
Marec
Príbehy z Kremnice
Čítanie kapitoly MÍŇAJ a ŠETRI
Diskutovanie o prečítanej problematike
Pribehy-z-Kremnice-vsetky-kapitoly.pdf
Zodpovední tr. učitelia
Aké máš práva ako spotrebiteľ?
Svetový deň spotrebiteľských práv 15.03.
Vyhľadať informácie o právach spotrebiteľov vrátane práva na reklamáciu.
Zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý je uvedený na stránke www.zakonypreludi.sk/zz/2007-250.
(Viď. Príloha B)
Zodp. Koordinátor FIG a učitelia Slovenského jazyka
Apríl
Nakupujme spolu (0.-2.roč.)
Hra na obchod zameraná na rozoznávanie hodnoty peňazí a určovanie sumy za daný tovar. (Učiteľ dá na stôl rôzne predmety dennej potreby a žiaci prideľujú sumu).
Nakupujme spolu (3.-4.roč.)
Žiaci zaznamenávajú odhadovanú sumu do tabuľky a porovnajú so skutočnosťou)
Hra je zameraná na to, ako sa žiaci orientujú v cenách v reálnom živote.
Zodp. tr. učitelia
Moja família a jej rozpočet
Žiak ako rodinný manažér v elektronickej hre vytvára rodinný rozpočet, riadi, rieši, rozhoduje.
Formulár na rozpočet domácnosti, (viď príloha D)
Zodp. učitelia SJL, Občianskej náuky a ostatní učitelia.
Máj
Príbehy z Kremnice
Čítanie kapitoly POŽIČAJ a OCHRÁŇ
Diskutovanie o prečítanej problematike
Pribehy-z-Kremnice-vsetky-kapitoly.pdf
Zodpovední učitelia SJL,
Matematiky, Informatiky
Mzda je odmena za prácu
Čo je hrubá mzda a čistá mzda, ktorá profesia koľko zarába, porovnanie
platov v regiónoch Slovenska, resp. Európy, mena a jej prepočet
https://www.youtube.com/watch?v=ukhM4c-WXoM
(viď príloha B)
Zodpovední triedni učitelia, učitelia Informatiky, Matematiky a Geografie
Jún
Celoškolský kvíz : Sme finančne gramotní?
Súťaž tried, odpovedať na otázky týkajúce sa finančnej gramotnosti (viď. príloha C).
Spolupracovať so Žiackou školskou radou.
Zodpovedný koordinátor finančnej gramotnosti, ŽŠR a ostatní učitelia
pracujeme ako tím a dodržiavame dohody
sme lojálni
zdravíme sa, počúvame sa, spoznávame sa a povzbudzujeme sa
hľadáme a podporujeme potenciál
vzájomne sa uznávame a rešpektujeme
zodpovedáme za svoju prácu a premýšľame, čo a ako zlepšíme
nebojíme sa urobiť chybu alebo požiadať o pomoc
dodržujeme dohodnuté pravidlá
prijímame dôsledky svojho konania
vytvárame a hľadáme príležitosti pre spoločne strávený čas
konáme s pochopením a otvorene
sústreďujeme sa na to dobré v nás a medzi nam
© 2025 Základná škola Bystrany All Rights Reserved
webdesign by: ferix